shallo

jag tänkte lägga in min senate krönika:) here you go!



 

Plugg, plugg, plugg...plugg

Japp och då menar jag inte en sån där propp som man pluggar in, nej jag menar alla de högar av läxor och provmaterial som följer med i väskan efter varenda skoldag. Tal, ord och shit som jag och många andra elever måste kunna som ett rinnande vatten till nästa dag. Plugg=läxor

Jag är hundra procent säker på att varenda omyndig person som läser detta kommer hålla med mig(dom som inte gör det måste ha ett rejält tråkigt "liv"). Men är det inte lite tröttsamt att gå hem från skolan med tyngd på axlarna för den där uppsatsen du inte riktigt är klar med? Efter 8 timmars uppslagna böcker, prat, tjat och instuderningsfrågor vill jag kunna gå hem och lägga mig på soffan utan att ha den där "måste göra" känslan.

Nej men helt allvarligt nu. 8 timmar! Och så ska det fortsätta (fast utan lärare) till midnatt ibland! "efter skolan är det fritid" HA HA! Säger jag om det. Man är mega trött efter en påfrestande skoldag, hjärnan har arbetat på högvarv och man behöver en pause. Jag som idrottar 3 gånger i veckan får ju hoppa över en träning eller två för att (ännu en gång) läxan inte är klar gjord. Har jag tid för mina nära och kära? Aa visst 4 timmar... i veckan. Wow. Men ändå blir morsan sur för att man inte spenderar tillräckligt med tid med familjen. Skyll inte på mig. Hallå.. titta igenom min loggbok vet ja. För varje tom rad du hittar får du 10 spänn. Din inkomst kommer utan tvekan att stanna på noll.

Det enda jag ber om är riktig fritid! Låter det inte mer logiskt att göra skolarbetet i skolan? I skolan är det plugg och när det ringer ut.. så är skolan slut. Som om vuxna fortsätter jobba när de har slutat? ( normalt så gör man i alla fall inte det) Bort med läxor och inlämningar! Det är bara lata lärares påhitt för att de inte orkar trycka in den " kunskapen" under 40 minuter. Nu säger jag inte att alla lärare som ger ut hemuppgifter är lata, för vissa är det ju en lärdom under deras utbildning för läraryrket att läxor ska förekomma. Men enligt mig borde läropedagogiken i skolan vara så pass att man lär sig allt under lektionstid. Am I right? .... Såklart jag har!

Om det ändå var så bra... slippa tyngden över axlarna, och tvångskänslan. Det är faktiskt positivt för lärare också! Ha! De slipper ju faktiskt rätta allt som vi lämnar fram på katedern dag ut och dag in. Japp.. om det nu ändå var så bra. Tänk dåskulle till och med morsan bli glad..



                                                                  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0